Pædagogisk læreplan og tilsyn

Vi arbejder ud fra den styrkede pædagogiske læreplan, der er fælles for alle institutioner i Danmark. Her er de vigtigste punkter i en kort gennemgang:

Det pædagogiske grundlag består af en række fælles centrale elementer, som skal være kendetegnende for den forståelse og tilgang, hvormed der skal arbejdes med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i alle dagtilbud i Danmark. Nogle elementer i form af eksempelvis barnesynet skal altid være til stede i det pædagogiske læringsmiljø, mens andre elementer såsom eksempelvis forældresamarbejdet og arbejdet med at skabe en god overgang til børnehaveklassen kan være mere til stede i nogle sammenhænge end i andre.

• Barnesynet. Det at være barn har værdi i sig selv.
  • Dannelse og børneperspektiv. Børn på fx 2 år og 4 år skal høres og tages alvorligt som led i starten på en dannelsesproces og demokratisk forståelse.
  • Legen. Legen har en værdi i sig selv og skal være en gennemgående del af et dagtilbud.
  • Læring. Læring skal forstås bredt, og læring sker fx gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen og ved at blive udfordret.
  • Børnefællesskaber. Leg, dannelse og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale fastsætter rammerne for.
  • Pædagogisk læringsmiljø. Et trygt og stimulerende pædagogisk læringsmiljø er udgangspunkt for arbejdet med børns læring.
  • Forældresamarbejde. Et godt forældresamarbejde har fokus på at styrke både barnets trivsel og barnets læring.
  • Børn i udsatte positioner. Alle børn skal udfordres og opleve mestring i lege og aktiviteter.
  • Sammenhæng med børnehaveklassen. Sammenhæng handler blandt andet om at understøtte børns sociale kompetencer, tro på egne evner, nysgerrighed mv.

Hele Den styrkede pædagogiske læreplan findes på ministeriets hjemmeside.
Nedenfor kan du læse Villa Majs egen pædagogiske læreplan. Det er et dynamisk dokument, der gennem årene vil udvikle sig sammen med vores praksis.

Derudover ligger vores evaluering (fra juni 2021) af arbejdet med læreplanen der også.

Ud over vores pædagogiske læreplan, kan du også læse vores aktuelle tilsynsrapport på linket nedenfor.

Villa Majs pædagogiske læreplan

Shape Created with Sketch.

Pædagogisk tilsynsrapport 2023

Shape Created with Sketch.